Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Houd koeien verplicht in de wei

  •  
29-06-2016
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
301 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding-2016-06-29-om-17.33.11

© cc-foto: Peter Kleiweg

Het op stal houden van koeien wordt gefaciliteerd door de overheid en vormt een grote bedreiging voor het voortbestaan van kleinschalige familiebedrijven, het dierenwelzijn én het milieu
Woensdag spreekt de Tweede Kamer met experts over het initiatiefvoorstel van SP, D66 en GroenLinks om weidegang in Nederland te verplichten. De vertegenwoordigers van de melkveesector zijn tegen.
In 2001 liep nog ruim 90 procent van de Nederlandse koeien in de wei. Vanwege de afschaffing van het melkquotum gingen veel melkveehouders grotere stallen bouwen en steeds meer koeien houden. In 2014 bereikte de melkkoeienstapel – dat woord wordt steeds toepasselijker – een piek met maar liefst 1,61 miljoen koeien. Het hoogste aantal in vijftien jaar. In sommige gebieden in Nederland stond toen al meer dan vijftig procent van de koeien jaarrond op stal.
Schaalvergroting De toenemende schaalvergroting binnen de melkveehouderij is de grootste bedreiging voor weidegang. Het Centraal Bureau voor Statistiek berekende dat de kans op weidegang steeds kleiner wordt naarmate het bedrijf groter wordt. Hoe meer koeien een bedrijf heeft, des te meer grond is nodig en die grond is veelal niet beschikbaar. Daarbij is het voor de boer veel minder arbeidsintensief als de koeien gewoon binnen blijven. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) kunnen op bedrijven met 160 melkkoeien of meer, slechts 42 procent van de melkkoeien naar de wei. Vaak alleen voor het jongvee dat nog geen melk geeft. Op bedrijven die zo’n 40 koeien houden kunnen bijna alle koeien (93 procent) beweid worden. Massieve schaalvergroting zorgt voor levenslange opsluiting van meer en meer koeien.
Hoe meer koeien, hoe minder weidegang. Maar dat is niet het enige probleem. De uit de hand lopende veestapel zorgt ook voor meer poep. Een koe produceert vandaag de dag in haar werkzame leven ruim drie keer meer poep dan melk. Met kaas is het nog erger. Om één kilo kaas te kunnen maken, is tien kilo melk nodig en dat levert dan als bijgerecht weer ruim dertig kilo mest op. 82.200 inwoners in een stad produceren net zoveel poep als één megastal van 500 koeien.
De wet maakt geen onderscheid tussen boeren die weidegang toepassen en de mest op hun eigen land afzetten, en boeren die de koeien altijd binnen houden en de mest in mestfabrieken verwerken. Het is aantrekkelijker om de koeien het hele jaar op stal te houden. Doordat er wettelijk geen paal en perk meer gesteld is aan de omvang van de melkproductie met melkquota, is schaalvergroting en intensivering van de melkproductie per koe aan de orde van de dag.
Negatieve gevolgen Deze ratrace to the bottom wordt aldus gefaciliteerd door de overheid en vormt een grote bedreiging voor het voortbestaan van kleinschalige familiebedrijven en het dierenwelzijn. Een groeiende melkveehouderij zorgt tevens voor een hogere uitstoot van broeikasgassen als methaan en lachgas .
Een drastische inkrimping van de melkveestapel is de enige werkbare oplossing. Minder koeien, minder milieuschade, minder klimaatproblemen, meer weidegang en meer dierenwelzijn .
Het initiatief van de SP, GroenLinks en D66 om koeien in de wei te houden, is toe te juichen. Het is, meer dan ooit, noodzakelijk om dit bij wet te regelen. Al gaat de verplichte weidegang niet verder dan 6 uren per dag, 120 dagen per jaar. Ter vergelijking in 2006 gingen koeien gemiddeld zo’n 181 dagen per jaar, 11 uur per dag naar buiten.
De initiatiefnota maakt een uitzondering voor bestaande megakoeienstallen. Voor die bedrijven zou geen verplichte weidegang gelden. Ook koeien in bestaande megastallen hebben recht op weidegang. Een ontheffing, juist op megastallen, is niet op zijn plaats. De omvang van de huidige melkveestapel in dit kleine landje, is niet te verantwoorden gelet op de negatieve gevolgen voor milieu, klimaat en dierenwelzijn. Tijd om de handen ineen te slaan!

Meer over:

politiek, opinie, groen
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (26)

Jaap Vos
Jaap Vos
3 jul. 2016 - 15:01
Iedereen die graag een Nexit wil moet zich eens afvragen met hoeveel EU-subsidie onze landbouw overeind wordt gehouden maar dat verteld geert natuurlijk niet erbij. Ik ben in elk geval blij dat ik geen engelse boer ben die in zijn eigen voet heeft geschoten, ha, ha, ha....
Ozzy622
Ozzy622
2 jul. 2016 - 15:01
Als je het aan de koe vraagt dan wil zij helemaal niet in de wei, Marianne. In mijn dorp staat een moderne serre stal met 200 melkkoeien en 2 melk robots. De dames hebben het uitstekend naar hun zin. Mestrobots houden de boel schoon. Er is altijd lekker eten. De dames hebben verwarmde ligbedden om lekker op te liggen als ze herkauwen. Ze hebben borstel machines om lekker gemasseerd te worden en gaan zelf naar de melkrobot als ze vinden dat ze gemolken moeten worden. Daarna hebben ze de keus: Of terug de stal in of naar buiten de wei in. Als het lekker weer is ( niet te veel zon, beetje wind en niet te koud) gaan ze vaak even buiten spelen. Meestal gaan ze terug naar de warme matrassen of de borstels. Daar staat altijd een rij. Jong vee en droge ( drachtig) koeien staan wel vaker buiten. Dus als je het de koe vraagt...
3 Reacties
Andy Capp
Andy Capp2 jul. 2016 - 22:24
dan is het antwoord dat je een erg romantische voorstelling hebt van het opgesloten zitten in een melkgevangenis.
Jaap Vos
Jaap Vos3 jul. 2016 - 14:53
Je geeft als tegenstander van de PvdD helaas een zeer eenzijdig beeld van een moderne melkstal. Er wordt nooit bij verteld dat de samenstelling / kwaliteit van de melk ook veranderd door het eenzijdige voer wat de koeien krijgen. Het is namelijk bewezen dat de zeer belangrijke omega 3 vetzuren zijn verdwenen uit de melk van koeien uit dat soort stallen. Heb je melk van koeien die een keur aan gras en andere kruiden & bloemen dan zit die vetzuren er wel in. De boer van jouw stal wordt alleen maar afgerekend op de eiwitten & vetten & handelt daar dus ook naar, maar als je dus wilt kiezen voor kwaliteit dan kies je biologische producten......
Andy Capp
Andy Capp3 jul. 2016 - 19:06
En moet je het verschil eens proeven als je kaas eet: je kunt goed proeven in welk jaargetijde de kaas is gemaakt; die fabriekskaas lijkt wel een soort plastic dat kunstmatig op smaak is gebracht. Goede melkproducten -ongeacht of het yoghurt is of kaas of iets anders- zijn het resultaat van de werking van schimmels en bacteriën: het is geen dode materie,- daar heeft het zijn smaak aan te danken. Ik kan het weten, want ik maak mijn eigen Griekse yoghurt met verse volle rauwe melk van de koeien in het dorp: het ljkt wel zachtzure room. Zijn er nou echt mensen die de voorkeur geven aan die kunstmatig gezoete en gekleurde drabjes?
ATM2
ATM2
2 jul. 2016 - 9:05
Het zou beter zijn om met sproeivliegtuigen een anticonceptiemiddel over de mensheid te verspreiden zodat de wereldbevolking gereduceerd wordt naar een acceptabele één à twee miljard. Daarmee zijn tegelijk alle overige milieuaangelegenheden opgelost. Win-Win
3 Reacties
Andy Capp
Andy Capp2 jul. 2016 - 22:22
Yep, met van dik hout zaagt men planken dictatoriale fascistische oplossingen kunnen we met een vingerknip de wereld redden.
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 jul. 2016 - 22:56
Je punt is juist, er zijn teveel mensen. Sproeien is onhandig, daar hebben ook dieren last van. Zoals ik hieronder al betoogde, een partij die namens dieren spreekt zal het dak boven het hoofd verbieden voor mensen, en juist niet voor dieren, dan komt die krimp van de mensheid vanzelf.
Andy Capp
Andy Capp3 jul. 2016 - 19:42
Over Population is a Myth - http://tinyurl.com/jcvq634
JeMine
JeMine
1 jul. 2016 - 13:27
De enige oplossing hiervoor is een ecotax op vlees en melkproducten. De veehouderij is verantwoordelijke voor de grootste milieuramp in wording. Naast de grote uitstoot van broeikassen. Is het ook verantwoordelijk voor de verwoestijning in Afrika en Europa. De miljarden tonnen soja die geexporteerd worden uit ontwikkelingslanden om "onze diertjes" te eten te geven zorgen voor een massale uitputting van de bodem aldaar. Omdat dit nog niet erg genoeg is raakt onze bodem "te rijk" aan voedingsstoffen (overbemesting) waardoor er op den duur ook niets meer kan groeien. De vergiftiging van onze eigen landbouwgronden is een proces van decennia maar als het zover is dan is er geen weg meer terug. Net zoals de zelfvergiftiging van rokers zouden vleeseters nu al moeten betalen voor de onomkeerbare schade die ze indirect aanrichten aan de toekomst van hun medemens en kinderen.
3 Reacties
Quibus2
Quibus22 jul. 2016 - 9:49
Een ecotax? Vleeseten nog slechts voor de rijken? Nah, dan lijkt een variant op éénkindpolitiek met toch eerlijker en effectiever.
Jaap Vos
Jaap Vos3 jul. 2016 - 14:55
" De veehouderij is verantwoordelijke voor de grootste milieuramp in wording. Naast de grote uitstoot van broeikassen". De veehouderij handelt zo omdat jij & ik dat zo vragen ! Wij willen elke dag zo goedkoop mogelijk vlees eten !! De consument is uiteindelijk de hoofdschuldige !!
JeMine
JeMine4 jul. 2016 - 6:20
@Slechtvalkje, Toen ik 15 jaar geleden dit verhaal voor het eerst las in de brochure "Het gelijk van het genoeg" van Henk van Arkel ben ik gestopt met het eten van vlees. Zodra je je verdiept in dit verhaal dan is het eten van vlees echt niet meer te verantwoorden. We leven in een tijd dat er voldoende gezonde en lekkere alternatieven zijn. Vlees is zo'n verschrikkelijke dure en schadelijke manier voor het maken van voedsel. Voor 1 kg vlees is 10.000 liter drinkwater nodig. Als wij de voedingstoffen direct zouden consumeren ipv via een dier dat 00,1% van de voeding gebruikt voor zijn groei. Dan waren we in een klap van het wereldvoedselprobleem af en van veel grote milieuproblemen en dan hebben we het nog niet eens over het vele leed dat dieren ondervinden door onze behoefte aan zo goedkoop mogelijk vlees.
Ulltrafox
Ulltrafox
1 jul. 2016 - 9:44
He dan zou het grootste deel van de 2e kamer dus in de open lucht hun onzin moeten verkopen.
koffieleut2
koffieleut2
1 jul. 2016 - 8:26
Een boeren bedrijf is een miljoenen bedrijf. Het is er al lastig om er een over te nemen, laat staan er een te starten. Zoals veel bedrijven heeft ook de agrarische sector baat bij een betrouwbare overheid, die er zorg voor draagt dat je ook toekomst gericht kan werken. Koeien in de wei is een nobel streven, een prachtig gezicht , en zoals het hoort. Maar zoals aangegeven is de hoofdoorzaak van de huidige situatie onze overheid/EU. Zou je dit willen veranderen, dan wel zonder uitzonderingsposities i.v.m. scheve concurrentie verhoudingen (het was immer een miljoenenbedrijf en geen volkstuintje).Dus in zovere volldig mee eens Gelijke monniken gelijke kappen. Maar wie moet dan , om een betrouwbare overheid te zijn, het verschil/uitkopen betalen?. juist de belastingbetaler. En ik denk dat er momenteel vast wel ergens een onderwerp ligt met een financieel probleem die belangrijker is dan de weidegang van de koe.
3 Reacties
Andy Capp
Andy Capp1 jul. 2016 - 19:10
Als ALLE boeren hun koeien in de wei moeten zetten, welke boeren hebben dan een uitzonderingspositie? Dit is gewoon koffieleut om een noodzakelijk regeling op de lange baan te schuiven.
koffieleut2
koffieleut21 jul. 2016 - 21:49
Andy, De initiatiefnota maakt een uitzondering voor bestaande megakoeienstallen. Gewoon even lezen wat er boven staat. (helemaal natuurlijk) misschien snap jij dan dat ik er wel voor ben, maar dat je de koeien van megastallen niet even vrij in de wei kan laten lopen. Daar zijn ze niet op ingericht. Maar als betrouwbare overheid ,kan je niet zeggen, dan maar sluiten die toko. Deze landen zijn er wel, maar daar horen wij (nog) niet bij. Dus dan moet je deze bedrijven uitkopen, want hier valt voor de boer met weide koeien weer niet tegen te concurreren. En ook dit kost heel veel euro`s. Snap jij me nu?
Andy Capp
Andy Capp2 jul. 2016 - 22:20
De kosten daarvan zijn zo laag, dat het de discussie gewoon helemaal niet waard is: uitkopen die lui.
Dubbeldenker
Dubbeldenker
1 jul. 2016 - 5:35
Tja, koeien zijn nu eenmaal mestfabrieken, die als bijproduct ook melk maken. Op stal houden biedt betere mogelijkheden voor mestverwerking en "wassen" van broeikasgassen dan weidegang. Gaat het nu over weidegang of over gewoon minder koeien? En moeten we ouderwetse klompen ook verplicht stellen voor boeren, omdat dat veel "plattelandser" is dan die lelijke rubberlaarzen. Ook leuk voor de toeristen, heel het platteland een folkloristische attractie. Dan komen ze misschien wat minder alleen maar naar Amsterdam en Kinderdijk. Weer maaien met de hand, met van die leuke hooioppertjes op het land. Terug ik de tijd, terug naar die romantische periode dat iedereen met hard werken maar weinig kon verdienen.
3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 jul. 2016 - 9:40
Er was ook niet veel om het verdiende geld aan uit te geven.
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 jul. 2016 - 9:42
" Ook leuk voor de toeristen, heel het platteland een folkloristische attractie."Wat nu als daar meer mee valt te verdienen dan met de productie van melk tegen bodemprijzen?
Andy Capp
Andy Capp1 jul. 2016 - 19:13
Stromannetjes zouden ook verplicht op het land moeten blijven staan, hier hebben ze niets te zoeken.
voxpopuli2
voxpopuli2
30 jun. 2016 - 10:22
Wanneer gan wij nu eens iets doen aan die etageflats met mensen en al die portiekwoningen in de steden ? Dat lijkt mij relevanter dan die paar koeien
1 Reactie
Andy Capp
Andy Capp30 jun. 2016 - 19:00
Als je daar een hekel aan hebt, dan verhuis je gewoon naar een plaats waar de bevolkingsdichtheid lager is, -net als ik. Als je blijft, dan is dat omdat je te lui of te bang bent, of zwaar gecorrumpeerd door hetgeen jij jouw "noodzakelijke levensstandaard" noemt.
Jeremia
Jeremia
30 jun. 2016 - 9:52
Bijkomend voordeel van verplichte weidegang is dat er jaarlijks duizenden koeien minder verbranden bij stalbranden. Het zal de meeste boeren of politici misschien weinig kunnen schelen, maar de consument zal de intensieve veehouderij uiteindelijk steeds meer links laten liggen vanwege dit soort zaken.
6 Reacties
voxpopuli2
voxpopuli230 jun. 2016 - 10:21
Over het algemeen zijn bij stalbranden varkens en pluimvee het slachtoffer. Koeien zijn eenvoudiger naar buiten te begeleiden
Quibus2
Quibus230 jun. 2016 - 17:07
Maak dat enkele tientallen koeien per jaar, want zowel de koeiestallen als koeien zijn niet zo brandgevoelig. En de gemiddelde boer interesseert dat vast een stuk meer dan de gemiddelde consument, want die winkelt nog steeds in groten getale bij tante Albert Heijn. Je weet wel, de supermarktketen die haar leveranciers fijnknijpt om een supermarktoorlog te kunnen voeren zonder zelf aan marge te hoeven inleveren. En als die leveranciers, uiteindelijk dus de voedselproducenten, geen geld meer hebben voor preventief onderhoud of andere nuttige investeringen is dat logsicherwijs niet zo gunstig voor dierenwelzijn. Middels preventie van stalbranden of anderszins.
Jeremia
Jeremia30 jun. 2016 - 20:30
Als er veel meer koeien op stal gaan zullen er ook veel meer verbranden. Boeren moeten eens stoppen om zich te verschuilen achter consumenten en supermarkten. Een crimineel komt er toch ook niet mee weg als hij zegt dat er nou eenmaal vraag is naar gestolen waar. Ik zie zelden boeren demonstreren om meer geld voor betere brandveiligheid, ik zie ze vooral demonstreren voor minder regels, qua milieu en dierenwelzijn.
Quibus2
Quibus21 jul. 2016 - 11:47
Ah, consumenten die zich schuldig maken aan heling, gebruik maken van productie van kinderarbeid of gedwongen prostitutie treft geen enkele morele blaam. Weer wat geleerd... En boeren die demonstreren voor minder dierenwelzijn? Doe eens een linkje?
Jeremia
Jeremia1 jul. 2016 - 17:21
http://www.omroepwest.nl/nieuws/2923696/Protest-varkenshouders-bij-Tweede-Kamer-in-Den-Haag
Quibus2
Quibus22 jul. 2016 - 10:10
Dank voor de link! Tsja, de varkensboeren, dat is al vele jaren de (financiële) bodem van de agrariche sector. Tegen welke regels ze precies portesteren is niet helemaal duidelijk, maar hun argumentatie is duidelijk zuiver economisch. In principe kwalijk, maar als de producenten (volgens NRC) maar liefst negen procent van de consumentenprijs krijgen, zijn de middelen natuurlijk beperkt. Voor betreffend NRC verhaal zie: http://www.nrc.nl/handelsblad/2015/09/07/waarom-is-varkensvlees-zo-goedkoop-1532517#lightbox
pastafari
pastafari
30 jun. 2016 - 7:36
Koeien zijn geen weidedieren, maar bosdieren. In de schaduw (stal of bos) zijn ze veel beter af als in de wei
1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jun. 2016 - 22:37
Geldt ook voor kippen. Die horen in kleine groepjes van een paar hennen en een haan door het struikgewas te struinen. Weg met de kippenhouderij; pure mishandeling.
omaoeverloos
omaoeverloos
30 jun. 2016 - 7:35
Tjonge, voor je het weet wordt het verboden om mensen binnen te laten werken en krijg je een dakverbod.
crumb2
crumb2
30 jun. 2016 - 6:52
Helemaal eens met vrouw Thieme. Het is absurd, om niet te zeggen misdadig, dat dit kleine landje de leverancier van vlees en zuivelproducten voor de halve wereld moet zijn. Wie heeft dat ooit verzonnen ? Nóg veel prettiger zou het zijn om zo snel mogelijk een begin te maken met het streven naar een bevolkingdichtheid à la Denemarken. (5,5 miljoen inwoners op het zelfde aantal km2) En een veestapel die in proportie is met zo’n bevolking. Koeien in de wei, en wég met die krankzinnige vlees “industrie” !
2 Reacties
Andy Capp
Andy Capp30 jun. 2016 - 19:58
"Nóg veel prettiger zou het zijn om zo snel mogelijk een begin te maken met het streven naar een bevolkingdichtheid à la Denemarken." Ja, jullie beginnen elkaar behoorlijk op de zenuwen te werken, nietwaar?
Quibus2
Quibus22 jul. 2016 - 10:12
Zouden de Denen ook naar de bevolkingsdichtheid van Mongolië willen?
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen
30 jun. 2016 - 6:30
[Koeien horen in de wei en de boer moet zich gewoon aanpassen aan de ruimte die ter beschikking is.] Als alle koeien de wei in moeten hebben we nogal wat extra nodig. Geef jij even aan welke bossen, natuurgebieden, wijken, recreatiegebieden moeten plaatsmaken voor extra weides?
8 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jun. 2016 - 8:44
Minder koeien kan ook. Sommige na-oorlogse woonwijken opruimen zou een zegen zijn en Canada is volgens velen ook een fantastisch emigratieland. Keus te over dus.
crumb2
crumb230 jun. 2016 - 15:10
"T e r b e s c h i k k i n g" staat er volgens mij. Herhaal : "ter beschikking". Als we dan ook gelijk de bevolking halveren (minimaal) is er plenty ruimte voor de koebeesten. En als we dan ook nog es ophouden koebeesten (en varkens en kippen), voor de hele wereld te fokken, zal er zelfs ruimte te over zijn. Denk is aan al dat asfalt dat weg kan, en die vreselijke vinex wijken en industrieterreinen. Eerst de foksubsidies (voor de mens wel te verstaan), maar eens radicaal aanpakken en zware inkomens proportionele milieuheffingen invoeren op de aanmaak van meer dan 2 consumenten.
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jun. 2016 - 15:38
Crumb christenen schijnen te worstelen met de vraag of anti-conceptie is toegestaan. Wellicht kunnen we ze er op wijzen dat geen sex ook een prima alternatief is.
Quibus2
Quibus230 jun. 2016 - 16:19
Ach, er is ongeveer 2,1 miljoen bund.. ehm hectare landbouwareaal in Nederland. Daar kunnen die 1,61 miljoen melkkoetjes zeker driemaal in rondlopen. Maargoed, dan moet er ook nog wat ruimte zijn voor vleeskoetjes, en andere ruimtevretende hobby's als schapen of de teelt van bijvoorbeeld maïs, tarwe, kolen of bloembollen. Op het huidige areaal grasland kunnen ongeveer 3 van de 4 miljoen koetjes (inclusief vleeskoeien en jongvee dus) rondlopen.
crumb2
crumb230 jun. 2016 - 19:36
@ DanielleDefoe 17.38 Bedankt voor uw bijval Danielle, maar helemaal geen seks is mij toch ook weer een peu te gortig. Ik herinner mij dat dat toch een buitengewoon prettige bezigheid was. En dát doet mij weer denken aan een uitspraak van Somerset Maugham : “love is only a dirty trick played on us to achieve continuation of the species”. En als een “screaming gay boy” als Maugham dat kon bedenken, dan zou je toch verwachten dat de gemiddelde “straight” die tgv van seks wél nageslacht produceert, dat ook zou kunnen bedenken. (overigens had Maugham 1 dochter maar dat is een ander verhaal) Nee, ik zou mensen juist willen aanmoedigen om zoveel mogelijk seks te hebben met zoveel mogelijk verschillende partners, zolang je maar oppast dat je : #1 geen consumentjes maakt, en #2 geen enge ziekte oploopt of verspreidt.
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jun. 2016 - 21:39
Crumb dat vinden die christenen nu weer niet goed dacht ik.
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 jul. 2016 - 22:58
[Sommige na-oorlogse woonwijken opruimen zou een zegen zijn...] Dat vind ik ook, maar dan wel de jouwe, niet de mijne. En op voorwaarde dat er voor de PVV-ers die er wonen geen vervangde leefomgeving komt.
DanielleDefoe
DanielleDefoe4 jul. 2016 - 15:36
Mijn wijk is vooroorlogs en of er ook pvv' ers wonen weet ik niet. Demografisch gezien vast niet erg veel.
Quibus2
Quibus2
30 jun. 2016 - 5:44
De Nederlandse rundveestapel was in 1980 nog 25% groter. (5,2 miljoen in 1908, gestage krimp naar 3,7 miljoen in 2006, groei naar 4,1 miljoen nu). Met de gemiddeld grotere bedrijven zijn er dus ook vooral veel minder bedrijven gekomen. Het areaal grasland per bedrijf neemt daarmee evenredig toe. Overigens ben ik voorstander van de weidegang (niet noodzakelijk van een verplichting daarvan, de meeste melkfabrieken geven al jaren een weidegangpremie, wellicht kan die iets hoger), maar het verhaal hierboven lijkt me wat overdadig alarmistisch.
Andy Capp
Andy Capp
30 jun. 2016 - 1:01
Tja, waarom zou je die koeien nou in de wei zetten, als je ook veevoer kunt importeren uit Zuid-Amerika hebben en Afrika; de mensen daar hebben toch meer dan genoeg. Ze werken daar tenslotte bijna voor niks en bovendien is het transport ook bijna gratis. Je moet een Braziliaan eens vertellen dat een boer in Nederland een mestboekhouding moet voeren, een "contabilidade de merde". Als je succes wilt hebben op een feestje moet je daarover beginnen: iedereen denkt dat je de boel voor de gek zit te houden. Koeien horen in de wei en de boer moet zich gewoon aanpassen aan de ruimte die ter beschikking is. Dat was ooit genoeg om zoveel te produceren dat we boterbergen in pakhuizen op moesten slaan, om het dan vervolgens voor een grijpstuiver aan de Russen door te schuiven, dus nu zal het ook wel voldoende zijn.
Marri2
Marri2
30 jun. 2016 - 0:02
Weet mevr Thieme ook dat het uit milieu-oogpunt veel beter is om de koeien op stal te houden? Weet mevr Thieme dat de koe tegenwoordig in de moderne stal liever binnen staat en slechts af en toe naar buiten wil? Weet mevr Thieme dat we tegenwoordig email hebben, mobiele telefoons , etc etc. Kortom ,vooruitgang ? Weet mevr Thieme dat er voor gedachtes voldoende is in het Ned Opeluchtmuseum ?
2 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus30 jun. 2016 - 7:57
"Weet mevr Thieme ook dat het uit milieu-oogpunt veel beter is om de koeien op stal te houden?" Uit milieuoogpunt is het ook beter om jou op te hokken. "Weet mevr Thieme dat de koe tegenwoordig in de moderne stal liever binnen staat en slechts af en toe naar buiten wil?" Misschien geldt dat ook wel voor jou en ben je niet van de bank te branden. "Weet mevr Thieme dat we tegenwoordig email hebben, mobiele telefoons , etc etc." Ik zie zo gauw even niet hoe koeien daar gebruik van maken.
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jun. 2016 - 15:35
Als een koe liever " af en toe naar buiten wil" zul je daarvoor toch een weiland beschikbaar moeten hebben. Dat boeren heel modern zijn wil niet zeggen dat koeien willen skypen, maar je weet het maar nooit natuurlijk. Dat het beter is de koeien op te hokken uit milieuoogpunt dient het belang van de mens niet de koe. Dat weet mevr. Thieme heus wel.
CharlesdeValois
CharlesdeValois
29 jun. 2016 - 20:22
Het rare is dat er kinderen zijn die een koe alleen van een plaatje kennen. En dat geeft te denken. Bovendien is de esthetiek van een koe in het landschap van onschatbare waarde. Als een koe inspraak zou hebben dan weten we wat ze zou doen.
voxpopuli2
voxpopuli2
29 jun. 2016 - 20:20
Openluchtmuseum..altijd leuk, realistisch? Nou nee
msj_meijerink
msj_meijerink
29 jun. 2016 - 19:59
Mw Thieme wil van Nederland een groot landbouwreservaat maken, in de schaal van het boerenbedrijf van voor 1960. Als haar dat lukt krijgt ze vast de Nobelprijs voor Nostalgie, toch zet ik mijn geld op 'falen'. Als de conservatief socialisten en gl ook 'voor' zijn blijkt des temeer dat het idee een doodgeboren kindje is.' Het landbouwbedrijf in Nederland is geen bedrijfje meer van murmelende mannetjes met petten en omgeknooptje rode zakdoeken, die op paardentractie getrokken sjezen door 's lands wegen voort sjokt.
4 Reacties
Jhonathan
Jhonathan29 jun. 2016 - 20:41
@ de heer Meijerink 29 juni 2016 at 21:59, "Mw Thieme wil van Nederland een groot landbouwreservaat maken, in de schaal van het boerenbedrijf van voor 1960." Waar staat dat? O wacht, dat verzint u zelf omdat u anders geen verhaal heeft.
msj_meijerink
msj_meijerink30 jun. 2016 - 8:31
De huidige landbouw op het moderne boerenbedrijf is dusdanig intensief dat de 'idealistische kleinschalige familiebedrijven' geen toekomst meer hebben. Mede daardoor (=veel koeien en 3 melkgangen per dag) moeten de melkkoeien dicht bij de melkinrichting staan. En dat gaat niet met 'de koeien dagelijks in de wei'. Dat is allemaal het beeld van de burgers over 'de boerderij' tot in de jaren 60!
Quibus2
Quibus230 jun. 2016 - 15:56
Cono (bekend van de 'Beemster' kaas, waar overigens vrij veel 'Schermer' melk in zit) werkt dus voor 92% met niet-moderne boeren. Weer wat geleerd.
Andy Capp
Andy Capp30 jun. 2016 - 20:03
de heer Meijerink schrijft dat de de huidige landbouw op het moderne boerenbedrijf dusdanig intensief is, dat de ‘idealistische kleinschalige familiebedrijven’ geen toekomst meer hebben. Dat is inderdaad het probleem, dus laat dat "idealistische" gerust weg.
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen
29 jun. 2016 - 19:48
[...grote bedreiging voor het voortbestaan van kleinschalige familiebedrijven, het dierenwelzijn én het milieu.] Een veel groter probleem voor dierenwelzijn is het feit dat diersoort mens geen gebruik meer maakt van haar natuurlijke blader/stronesten. Laten we eerst het dak boven het hoofd voor mensen verbieden, en pas als dat niet helpt dat comfort van koeien afnemen. Het is zo flauw om eerst de dieren iets af te nemen, bijna alsof het idee van een partij voor mensen vandaan komt.
HansErren
HansErren
29 jun. 2016 - 18:54
Moesten die koeien in het verleden niet juist op stal van de milieubeweging vanwege de mest?
Van der Wal
Van der Wal
29 jun. 2016 - 18:29
We zijn bij de PvdD duidelijk niet van de economisch zinvolle bedrijfsvoering. Het hebben van een klein bedrijf is een luxe, geen recht. Dat lukt alleen als je klanten ergens de hoofdprijs voor willen betalen.
panterarosso65
panterarosso65
29 jun. 2016 - 18:07
het stal staan is mede het gevolg van de veel strengere millieueisen
RoBru
RoBru
29 jun. 2016 - 18:06
Ik zou het leuk vinden als de overheid boeren gewoon hun werk liet doen zoals zij dat willen...
Piet de Geus
Piet de Geus
29 jun. 2016 - 17:36
Koeien in de wei? Rare eis voor een vegeteriër.
9 Reacties
Jhonathan
Jhonathan29 jun. 2016 - 18:27
@ Piet de Geus 29 juni 2016 at 19:36, "Koeien in de wei? Rare eis voor een vegeteriër." Want naast vegetariërs, zijn er ook vegeteriërs? En zijn vegeteriërs dan mensen die niet van koeien in de wei houden?
Nick Ros
Nick Ros29 jun. 2016 - 20:11
Piet, koeien zijn vegetariërs, eten gras en geen kroketten van de FEBO.
Piet de Geus
Piet de Geus29 jun. 2016 - 23:28
"koeien zijn vegetariërs, eten gras en geen kroketten van de FEBO" Maar ze produceren wel die heerlijke kalfskroketten.
Piet de Geus
Piet de Geus29 jun. 2016 - 23:30
"En zijn vegeteriërs dan mensen die niet van koeien in de wei houden?" Vegeteriërs eten geen dierlijke producten, dus als het aan hen ligt zien we nooit meer een koe in de wei. Hooguit in een soort openluchtmuseum om te zien hoe het vroeger was, toen de mens nog een volwaardig maal nuttigde.
Jhonathan
Jhonathan30 jun. 2016 - 7:02
@ Piet de Geus 30 juni 2016 at 01:30, "Vegeteriërs (vegetAriërs) eten geen dierlijke producten". Dat het voornamelijk over melkkoeien gaat, is u niet opgevallen?
Piet de Geus
Piet de Geus30 jun. 2016 - 12:10
"Dat het voornamelijk over melkkoeien gaat, is u niet opgevallen?" Met alleen vegeteriërs kunnen melkkoeien helemaal niet uit, omdat ze dan aan het eind van de rit een kostenpost opleveren in plaats van dat er nog eens een slachtprijs wordt betaald. Bovendien (misschien is het je opgevallen) worden alleen vrouwtjeskoeien gemolken. Wat denk je dat er met de andere helft van de kalveren gebeurt? Net als haantjes afmaken en naar de destructie?
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jun. 2016 - 15:42
embyoselectie. Stuk voordeliger.
Piet de Geus
Piet de Geus1 jul. 2016 - 0:19
"embyoselectie. Stuk voordeliger." Dan mis je wel de inkomsten uit die stiertjes. Dat is namelijk hoe we aan al dat kalfsvlees komen: dat zijn stiertjes die worden geslacht voordat ze zo oud zijn dat ze problemen geven.
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 jul. 2016 - 9:38
Geen probleem voor een vegetarier.
Albert Einstein
Albert Einstein
29 jun. 2016 - 17:01
Meer weidegang vereist ook meer weides. In het steeds voller wordende Nederland is daar nauwelijks plek voor. Op naar de 10 miljoen Nederlanders! Zet dat in het verkiezingsprogramma van de PVDD!
4 Reacties
timblanks
timblanks29 jun. 2016 - 18:00
Nee hoor. Die weides zijn er. Er staan alleen geen koeien in. Ze dienen op dit moment om hooi te verbouwen.
Nick the Stripper
Nick the Stripper29 jun. 2016 - 18:35
Hoezo? Die weilanden liggen in grote delen van het land leeg te wezen. Er is meer dan genoeg weidegrond, zelfs als je een deel van die weidegrond wilt reserveren voor weidevogels, bijen, vlinders - zoals de ambitie van de vogelbescherming is.
Albert Einstein
Albert Einstein29 jun. 2016 - 19:46
Maar er verdwijnt wel dagelijks een stuk weidegrond ter grote van 10 voetbalvelden. Allemaal ten behoeve van de woningbouw! Ooit is het op. Stop voor het te laat is.
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jun. 2016 - 9:01
Weidevogels vlinders en koeien gaan goed samen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor